Kaupan- ja palvelualan kesäpäivässä kurkistettiin alojen tulevaisuuteen


Kesäpäivässä kuultiin alustuksia johtajilta heidän omilta aloiltaan, sekä siitä mitä muutokseen vaaditaan. Kaupan alalta SOK:n pääjohtaja, vuorineuvos Taavi Heikkilä nosti esille kolme tärkeää muutosvoimaa; 1. Digi: Kysynnän ja tarjonnan uusi kohtaaminen, 2. Kilpailu kansainvälistyy joka toimialalla ja 3. Asiakkaiden tarpeet erilaistuvat. Näiden pohjalta toimintaa tulee kehittää, jotta säilytetään kilpailukyky myös jatkossa.

Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen nosti esille myös asiakaspalvelun tärkeyden, asiakkaat haluavat myös tulevaisuudessa henkilökohtaista ja asiantuntevaa palvelua. Asiakaspalveluun ja laajaan tuotevalikoimaan on panostettu Alkon uudessa verkkokaupassa, johon kaikilla tuottajilla on mahdollisuus hakeutua toimittajaksi. Kivijalkamyymälöiden tuotevalikoimissa tullaan myös huomioimaan entistä enemmän asiakkaiden toiveet. Laitinen odottaa tulevaisuudelta innovatiivisia ratkaisuja, jotka kehittyvät nopean muutoksen myötä.

Matkailu- ja ravintolapalveluiden puolesta puhui MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi, joka muistutti erityisesti kotimaanmatkailun tärkeydestä. Hintavertailuja tehdessä on hyvä muistaa, ettei edullisissa etelän kohteissa huolehdita samanlailla vastuullisuudesta (palkat, verot jne.) kuin Suomessa. Suomessa ravintolan hinnasta voi laskea 30-40 % palkkoihin ja veroihin sekä muihin maksuihin, joilla ylläpidetään hyvinvointiyhteiskuntaa. Lappi nosti esille myös huolen pienemmistä majoituspalveluista, joiden uhkana on osaltaan myös suuret verkkoalustat, jotka voivat ottaa myyntikomissiona jopa 30 %.

Tulevaisuuteen katsoessa Lappi toteaa, että pienien toimijoiden uhkana on verojärjestelmä sekä hyvinvointivaltion huoltosuhde, maassa on liikaa eläkeläisiä verrattuna työikäisiin ja tilanne tulee vain pahenemaan, ellei syntyvyyttä ja työperäistä maahanmuuttoa saada nousuun. Verotuksen tulisi toimia niin, että kansalaisilla on varaa kuluttaa. Positiivisiakin uutisia alalla on, sillä kuluttajat suosivat entistä enemmän ravintoloissa syömistä, ”lähes 30 % elintarvikkeiden ja juomien kulutusmenoista on ravintoloista”.

Päivän lopuksi puhujat vastailivat osallistujien kysymyksiin. Vasemmalta oikealle: vuorineuvos, pääjohtaja Taavi Heikkilä, SOK, toimitusjohtaja Leena Laitinen, Alko ja toimitusjohtaja Timo Lappi, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry sekä keskustelun moderaattorina Kaupan- ja palvelualanvaliokunnan puheenjohtaja Markus Vesterinen.

 

Pääyhteistyökumppanina Osuuskauppa Suur-Savo.